Το σκυθρωπό τοπίο της Αγγλίας στα Χανιά και η αυθεντική εμπειρία της ανάγνωσης

Δεν είναι πολύς καιρός που διάβασα το Δακτύλιους του Κρόνου του W. G. Sebald. Θυμάμαι που είχα επιστρέψει από τη Σκιάθο, ήταν ακόμα αρχές Αυγούστου και με αφορμή αυτην την ανάγνωση – το οδοιπορικο του Sebald στο Σάφφολκ, εκ των υστέρων και εγώ συμπλήρωνα μια εγγραφή στα κείμενά μου για το Οδοιπορικό στη Σκιάθο του Παπαδιαμάντη. Ενας ιδιόμορφος καθρεφτισμός που με είχε εντυπωσιάσει, του καμπαναριού της εκκλησίας των Αγίων Πάντων του Ντάνιτς, στο Σάφολκ για την οποία είχα μόλις διαβάσει, την εκκλησιά που βυθίστηκε σιγά σιγά στη θάλασσα και τον Άη Γιαννάκη του Μώλου στη Σκιάθο, μια εκκλησιά που γλίστρησε από το μώλο και βυθίστηκε και την θυμούνται οι περαστικοί από ένα εικονοστάσι στη θέση που ήταν η εκκλησία.
Κρατώ λοιπόν μαζί μου τους Δακτύλιους του Κρόνου εδώ στα Χανιά που έχω έρθει, στο περιθώριο της επίσκεψης στο Ηράκλειο τις προηγούμενες μέρες. Έχω να έλθω καιρό και αυτό έγινε τώρα με αφορμή την πρόσκληση της καλής φίλης Λίλας Τρουλλινού που ζει εργάζεται και δημιουργεί σε αυτήν την πόλη μαζί με τον σύντροφό της τον σκηνοθέτη και θεατρικό συγγραφέα Μιχάλη Βιρβιδάκη. Θα πούμε άλλη φορά για το θέατρο Κυδωνία στην οδό Υψηλαντών στα Χανιά που έχει ιδρύσει ο Μιχάλης Βιρβιδάκης. Κρατώ λοιπόν μαζί μου τους Δακτυλίους του Κρόνου, μια περιήγηση, μια οδοιπορία στο Σάφολκ, στην Ανατολική Αγγλία του συγγραφέα αφήγημα, ταξιδιωτικές εντυπώσεις, στοχασμοί με την περισκοπική – όπως την ονομάζει – ματιά του γιατί αισθάνομαι ότι μου χρειάζεται ένα βαρίδι, ένας χάρτης εδώ που έχω έρθει – προσκύνημα στην εκ πατρός πατρίδα μου – γιατί αισθάνομαι η πρώτη ανάγνωση καθόρισε ένα πρώτο όριο στην περιήγηση στο Σάφολκ και πως πρέπει αργόσυρτα να χαράξω πάλι τις ίδιες διαδρομές. Ενστικτωδώς κρατώ το βιβλίο με την προσδοκία να ζήσω την πιο αυθεντική εμπειρία της ανάγνωσης, πιο αυθεντική και από την εμπειρία της ζωής ίσως, όπως μας έχει μάθει ο Προυστ.
Η αγαθή τύχη το έφερε να παρακολουθήσουμε σήμερα με τη Λίλα τις πρόβες για την παράσταση «Παντελόνι από λέπια» της Ελίζαμπεθ Κούτι – μια ιστορία που εκτυλίσσεται στο Όρφορντ της Ανατολικής Αγγλίας, στο

Σάφολκ. Το έργο βασίζεται στο μύθο του Αγριάνθρωπου του Όρφορντ, ενός βωβού άνδρα – ψαριού, μιας αρσενικής γοργόνας που ψάρεψαν οι άνθρωποι από τη θάλασσα και τον υπέβαλαν σε βασανιστήρια για να μιλήσει. Μια ιστορία συνδέεται με την εποχή μας, με τα προβλήματα δυσλειτουργίας των ραντάρ στην περιοχή Όρφορντ Νες κατά την εποχή του ψυχρού πολέμου, ιστορίες που συνδέονται με την ατμοσφαιρική περιοχή του Ορφορντ μια σχεδόν ανεξερεύνητη χώρα, με υπολείμματα φάρων, ραντάρ, κατεστραμμένων εγκαταστάσεων από την εποχή του πολέμου… Τα στοιχεία για την υπόθεση τα βρήκα στη σελίδα του Μιχάλη Βιρβιδάκη στο φέησμπουκ και βεβαίως στο διαδίκτυο.
Για μένα Σάφολκ θέλοντας και μη σημαίνει πια Δακτύλιοι του Χρόνου. Πριν πάμε λοιπόν, αναζήτησα στο βιβλίο του Sebald τις σελίδες για το Όρφορντ και βρήκα μια απαράμιλλη αφήγηση για την θλιμένη περιοχή και το νησί το Όρφορντ Νες που θυμόμουν πολύ αμυδρά από την ανάγνωση Η αφήγηση του Sebald αφορά τον Β΄Παγκόσμιο και όχι τον Ψυχρό Πόλεμο όπως στο θεατρικό. Ωστόσο το τοπίο είναι το ίδιο. Με τον τρόπο του Προυστ, ένιωθα πως συνέβαινε η εκπλήρωση της πιο αυθεντικής εμπειρίας και από την εμπειρία. Ακόμα περισσότερο, όταν κατά τη διάρκεια της πρόβας, διαπίστωσα ότι η συγγραφέας ειχε εντάξει στην δική της μυθοπλασία τα βυθισμένα καμπαναριά του Ντάνιτς να ηχούν δαιμονικά από βυθό της θάλασσας…

Οι φωτογραφίες είναι από το Ορφορντ Νες του Σάφφολκ. Εκτός από την πρώτη, που τραβηχτηκε σήμερα το πρωί στην παραλιακή οδό στο Κολυμπάρι Χανίων και την τελευταία που είναι από την πρόβα της παράστασης Παντελόνι με λέπια της Ελίζαμπεθ Κούτι, σε σκηνοθεσία Μιχάλη Βιρβιδάκη από Θέατρο Κυδωνία που παρακολουθήσαμε απόψε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s