«Οι κουρτίνες του Γκαριμπάλντι» του Κώστα Μαυρουδή και το πορτρέτο του στο γραφείο της Μις Μπρόντι…

043

Φωτογράφισα μια στολή Ερυθροχίτωνος από το Πολεμικό Μουσείο.

Οι Ερυθροχίτωνες (Γαριβαλδινοί) ήταν σώμα ελλήνων και Ιταλών εθελοντών που συστάθηκε στην Ελλάδα υπό τον Ριτσιότι Γκαριμπάλντι, γιο του Ιωσήφ, και πήρε μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897. Στις επιχειρήσεις πάλι του ελληνοβαλκανικού πολέμου, 1912 – 1913 πήραν μέρος με αρχηγό τον Αλέξανδρο Ρώμα. Διακρίθηκαν στη μάχη του Δρίσκου στην Ήπειρο. Εκεί σκοτώθηκε ο Λορέντζος  Μαβίλης.

Lorentz

Σκέψεις μετά την ανάγνωση του βιβλίου του Κώστα Μαυρουδή Οι κουρτίνες του Γκαριμπάλντι, μιας συλλογής μικρών κειμένων, σύντομων ποιητικών δοκιμίων , στοχασμών, τεκμηρίων, αναμνήσεων, σημειώσεων…

Οι κουρτίνες του Γκαριμπάλντι έχουν κάνει πια ένα μακρύ ταξίδι από  ένα παλαιοπωλείο της στην Τοσκάνη και κυματίζουν στο τέλος του βιβλίου,  στο παράθυρο ενός ηλικιωμένου άνδρα, «ήρεμο δαιμόνιο που μας οικειώνει με το πέρασμα του χρόνου και την απέραντη επικράτεια των όσων έχουν περάσει»

Γκαριμπ

Εδώ  ανακάλυψα πάλι το πνεύμα του κυνός (πρβλ το πρόσφατο βιβλίο του η Αθανασία των σκύλων )
«Το παρελθόν μας συμπεριφέρεται σαν εκείνον που κρατάει το λουράκι (αυτό που επιμηκύνεται κατά βούλησιν) και επιτρέπει στο τετράποδο την αίσθης του αυτεξούσιου, ενώ το ζώο παραμένει απολύτως εξαρτημένο από τις διαθέσεις του προσώπου που το οδηγεί)».

Βρήκα ακόμα την αναφορά στον σκύλο μπροστά στο χωνί της His Master’ s Voice και πρώτη ύλη – από μελλοντικά ποιήματα του συγγραφέως,   όπως το επεισόδιο με τον γιατρό – επιπλοποιό που αφουγκράζεται με το στηθοσκόπιο τους παλμούς των επίπλων, τις υπογραμμίσεις του πατέρα στη Μαντάμ Μποβαρύ, τον έλεγχο επιβάτη με υπερμετρωπία και άλλα που νομίζω ότι αναγνωρίζω και ίσως να μην αναγνωρίζω…

Μπροντ

Επιστρέφω στον Γκαριμπάλντι, τον επαναστάτη με μια αναφορά στη γοητεία που ασκούσε στις Βρετανίδες καθηγήτριες τον 19ο αιώνα. Είχα υποθέσει σε δικό μου κείμενο  ότι η Σαρλότα Αυγούστα Γουάνταμς, η δεύτερη σύζυγος του Ανδρέα Κάλβου  ήταν οπαδός του  και ότι  είχε αναρτήσει το πορτρέτο στην αίθουσα καθηγητών του Κολλεγίου της. Αυτό συνάδει με το ότι ο σύζυγός της υπήρξε κάποτε Καρμπονάρος. Το ίδιο είχε συμβεί και στο γραφείο της Μις Μπρόντι – και αυτή θαύμαζε τον Γκαριμπάλντι – στο βιβλίο της  Μιούριελ Σπαρκ, η Μις Μπρόντι στο άνθος της ηλικίας της. Και εκεί ένα πορτρέτο του στόλιζε το γραφείο της να το βλέπει και φαντάζεται τις εξεγέρσεις, να ηρεμεί και να ανακουφίζεται η ταραγμένη της καρδιά μέσα στην αυστηρότητα του Κολλεγίου που δίδασκε…

Πόλυ Χατζημανωλάκη
Φεβρουάριος 2014

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s